Saturday 14 May 2011

KENAPA AKU JOIN XPDC LIANG ?

yuhuu!!! hari ni aku rase aku nak update la blog aku. aku nak cerita sikit banyak pasal disebalik dan pengalaman XPDC Liang yg aku join pada 29-31hb Jan 2011. 

AMARAN: INI ADALAH ENTRY YANG PANJANG BERJELA

ok XPDC ni aku join under SRC UTM..SRC UTM mmg best wo!

firstly, knp aku nak join xpdc ni??? kalau nak ikutkan aku bukan la org yg suka dgn benda2 lasak ni..ok..aku join xpdc ni sebab:
 1. kosmate aku ajak..atas pelawaan dia maka aku join la..
 2. sebab aku pikir aku boleh lupe ex aku...yup! mungkin sbb yg 2nd ni can be considered as main reason..simply, "oohhh kire ko naik gunung sbb frust la ni eh"

yup! mmg pada awlnya aku nk naik gunung sbb yg 2nd tu..aku cuma nak lupakan dia dgn cara melibatkan diri aku dgn pelbagai aktiviti..*kononnya*..but, u know...it wasn't work at all..haha

ok..meh aku cerita apa yg aku dpt sebelum, semase dan juga selepas XPDC...

sebelum:

seminggu sebelum ktorg naik gunung tu, ktorg kena training dulu.jogging satu UTM kau tau! dr tapak Ko-Q pusing2 smpi la bukit belakang FKE, tasik utm, ladang kuda, tasik belakang KRP sume tu aku dah lalu... seriously  aku mcm nak pengsan.aku rase otot2 kaki aku sume cm nak tercabut.. 1st day training tu sebenarnya aku dah rase mcm nak surrender je..aku xyakin dgn kebolehan aku utk mendaki gunung..tapi,tapi, tapi..sebab kedua aku tu lebih kuat dr mental aku, so aku berjaya datang seminggu training tu tanpa miss satu hari pon..wlpun kaki aku dah sakit2 masa tu..(gila kuatnye azam aku kan..LOL)
then mlm before ktorg pergi tu biase la..kms dan packing2 brg.......then zzzzzz..

semasa:

ok, utk pendakian gunung liang ni, ktorg akan berhenti pada 2 check point..first, lubuk hantu and second is 7E(tolong jgn bayangkan 7E yg selalu tu eh,ni 7E dlm hutan punya). sepanjang pendakian ni, aku rasa beruntung sgt sbb dorg2 ni(SRC teams) sgt2 menbantu..mksd aku dorg byk bagi aku semangat dr segi kata2 la..tunggu aku masa aku tgah lepak gila (ada satu kali tu, aku tersadai lepak cm nak mati kt bawah pokok)..bagi aku makanan dan minuman dorg..ouh! i really appreciate it guys! dorg ni mmg xputus2 bg aku kata2 semangat..xhenti2 tny aku 'ok lagi x?' ' boleh lagi x?' 'nak air? '..aku rase terharu..yela, aku bru first time kot join dorg..tp dorg layan best ah..
byk sbnrnya yg aku dpt mase aku nak naik gunung ni..mungkin bg org yg xtry lagi dorg akan ckp 'nak wtpe la naik gunung tu??' 'wtpe la nak susah2 kan diri masuk hutan tu?'..ni sume ayt mak aku ni..sorry mak,hehe.. tp betol la, dulu mase aku xtry lagi naik gunung, aku pon fikir cmtu gak..tp bila dah rse sendiri..Subhanallah...Allah je yg tau perasaan aku bila berada di puncak gunung liang tu..best gila weyh!! xdpt aku nak describe cmne bestnye tu..bayangkan la, setelah penat dan bersusah payah harungi pelbagai halangan, akhirnya disajikan sesuatu yang indah, keindahan alam tu depan mata sendiri weyh! serius aku ckp, mase kt atas tu aku rase aku cm ada dlm filem avatar (aku pon pelik npe aku rase cmtu, mungkin tumbuhan2 yg ade kt atas gunung tu pelik2 dan cntik2)...pastu rase sejuk, rase cm awan tu dekat sgt dgn kita..ahhh..heaven dunia!!! haha..aku malas dah nak taip lebih2, sbb mmg xde words yg boleh describe ke'best'an bila berada di puncak..hehe

di puncak liang west, 1933m dpl..

sampai di check point ke2, pada hari ke2..ni la 7E..



gambar ramai2 dgn mereka2 yg bergelar juara..


ni la yg aku ckp mcm avatar..klu tgok, semua pokok2 disaluti warna hijau..so tu yg jd unik

selepas:

ok..part selepas ni aku xnak cite pnjg2..sbb lepas balik gunung je, kuku ibu jari kaki aku tercabut..OMG! di tambah dgn badan aku lenguh2...sengal2...dan sampai je umah..mak aku bebel2 sbb tgok aku terjungkit2 jalan dan melihatkan kuku aku yg tercabut tu... mak aku ckp 'dah lepas ni xya naik gunung2 lagi' 'org pmpn buat ape nak masuk2 hutan?'..see..mak aku mmg cmtu..btw, i love u mom..haha

ni mase dah balik dr tanjung malim,depan meranti..


lastly, aku nak ckp, persetankan semua pasal ex kita. haha....ok, bukan tu yg aku nak ckp sebenarnya.. aku nak bgtau, jgn kita pandang rendah pd diri kita sendiri..percaya pada kebolehan kita, insyaallah kita mampu melakukan..hadapi semua rintangan dgn sabar, krn di penghujungnya pasti ade ganjaran utk kita..ni la ape yg aku dpt dr XPDC Liang ni..=)

0 comments:

Post a Comment

 

Simple Story of DayahTaslim Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang