Tuesday 17 May 2011

aku dan sekolah X itu...


 tupp..tupp..tupp.. "bangun semua".."selamat pagi cikgu"..

"selamat pagi.duduk."

tanggal 16 Mei setiap tahun, merupakan HARI GURU.. ye, hari yg juga bakal menjadi hari istimewa aku..sbb aku pon bakal bergelar guru...cehwahh! hahaha.

aku pernah menjadi seorg murid (masa aku sekolah dulu),dan aku jugak pernah menjadi seorg guru (masa aku praktikal)...so aku dah pernah rasa perasaan jd murid dan jd guru...

sempena hari guru hari ni, aku nak share sikit pengalaman aku selama 3bulan mengajar di sekolah tmpat aku praktikal..iaitu..xyalah aku sebut..kita namekan sbgi sekolah X..

first time aku masuk sekolah X ni.....'pergggghhhh!' 'biar betol!' 'cmne ni...' 'alah...' 'xnak...' 'nak sekolah lain...' hmmm..mcm2 keluhan, resahan,penyesalan yg keluar dr minda dan hati aku...sekolah X bukan seperti ape yg aku harapkan..tapi ape nak buat,praktikal harus diteruskan...rileks ahh..3bulan je dayah..sabo2..

***************
ok, kalau kt Cambridge utm boleh la aku nak bangun lambt2 pkul bape pon xde org nak kisah kan, yela, student je, dtg kelas dgr, xnak dgr tido ye x?? tapi kalau jd cikgu dulu, kalau bgun dah pkul 6.50am tu mmg dah kelam kabut gile ah..pergerakan dah boleh same laju dgn kadar halaju peluru dah..ok,cm tipu je kan.tp mmg laju la.semua benda nak cpt, yela, mane nak pkir pasal sign attendance kt pejabat (cikgu praktikal kne tunjuk dtg awl..bru la nmpk bagus),nak pikir kelas stat pukul 7.30am..lesson plan xsiap edit lagi..adoi..mmg sempot ah klu bgun lewat..smpi sekolah nnt jd penat..

ok, mase hari first aku mengajar, cikgu pembimbing aku bagi aku start dr tajuk 9 (trigonometry). mase first day tu, bila aku masuk kelas je, wahhhh!!!! 40 org students wo! ramai gile! semua cina dan india.ini kelas sains.so means kelas pandai la kan..dgr je kelas pndai, so aku pon gelabah la, yela, dak pndai ni mcm2..salah ajar aku yg kene balik..so mmg kne perfect ah preparation dan lesson plan sume.

mule2 masuk kelas tu xde la aku nak trus meluru nak mengajar, so aku pon buat la ice breaking..memandangkan most of the students tu chinese, so agak azab jugak la aku nak menyebut name dorg.fuhh!!,,nak sebut dah azab kan, apatah lagi nak igt...mmg smpi abes pratikal pon aku xigt..haha
dlm mase kenal2 tu, dorg pon mule la tny2 aku gak..aku dr mane, knp aku kt sekolah dorg, umo aku bape..aku dah kawin ke belum.tp ape yg buat aku bengang ni bile dorg xtau ape itu UTM.OMG!!! come on la..uni paling terbaik(teknologi) kot kt malaysia...xkan uolls xtau! siap boleh bagi tau aku, 'sy xpena dgr name itu, xfemes' hoh!!..so, tu dah jd satu hal aku nak terangkan ape itu UTM..xpela..hopefully dorg tau la pasni..oh ya!! xlupe jugak dorg ade gak ckp aku comel la, cute la..hehe..tp xboleh blah bile ade sorg student ni ckp, 'teacher, awk kecil saja, sy lebih besar o'...so what klau u lebih besar???? *SEJUJURNYA kgd2 aku xsuke, sbb students akan igt aku ni lembut, lemah dan ini akan buat aku susah nak dptkan rase hormat dorg pd aku. so please dont jugde me based on my size ok! 

pengalaman mengajar kt sekolah X ni mmg betol2 menguji mental dan fizikal. yela, berhadapan dengan 80 org students(2 kelas) setiap hari..80 karenah yg setiap satunye..ade yg dengar kata, ade yg lawan aku balik, ade yg tido, ade yg xnak belaja, ade yg asyik sikat rambut dkt belakang (mostly girls), ade yg borak2, ade yg psiko( asyik tgok aku je, menakutkan ok!)..mcm2 la klu aku nak cite..

ok, ni antara part sedih yg aku alami kt sekolah X tu. memandangkan aku ni badan xbesar,pendek..pastu muke pon xbpe nak matured..di tambah pulak aku ni cikgu praktikal..mmg pakej ah dak2 sekolah X tu pndang aku dgn siot je..so bile aku masuk kelas(bukan kelas aku, tp aku kena relief dan mengajar), so bila aku masuk, aku tgok meja dgn kerusi tonggang terbalik..then aku pon sruh la sorg chinese boy ni susunkan elok2 meja dgn kerusi tu..tapi kan..tapi kan..tapi kan..dak tu boleh plak kan nak tengking aku.padahal aku ckp dgn nada yg sepatutnya cikgu ckp kot..xdela nak marah2. tp dak tu mmg langsung xrespect aku sebagai cikgu.mase ni mmg aku agak tercabar ahh, sbb bila dia tengking aku tu dak2 lain sume tgok la, dan dah tentu dak tu rase dia 'hero of the class' sbb boleh lawan cikgu ye tak..tp xpe, aku keje mase tu dan kenala professional, so, xnak ikut hati dan darah muda aku*xboleh blah ayt aku, padahal aku takut gak klu dak tu belasah aku*..then, aku pon ulang balik arahan aku kt dak cina tu, mintak tolong supaya meja dan kerusi tu disusun seeloknya, tapi dak tu mmg kuang ajo kurang beradab, dia boleh ckp, 'apa?!!!! sy xmau susun!!'..pastu blah dri kelas tu lalu pintu belakang..saat tu mmg aku rase sakit sgt hati aku.mcm2 aku sumpah dak tu dlm hati..nasib baik la ade dak lain yg tolong susunkn meja tu..tp mood aku mmg dah hilang dah nak ngajar..tp go on jugak la sbb kesian kt dak2 lain (tapi dorg pon bukan nak belaja, aku je yg syok sendiri mengajar)..*mengajar dlm kepiluan*

*****************
cerita diatas adalah satu di antara puluhan kes yg lebih kurang sama kisahnya..cume aku malas nak igt2 balik.parah jiwa aku nnt.. haha

*******
so, kat sini aku nak ckp, sape ckp keje jd cikgu tu senang? meh r try...jgn ckp je.bile dah rase 'keje', bru aku tau, susahnye nak cari duit kan..haha.selama ni aku men sedap je guna, sekali aku keje (walaupun xdpt duit) tp aku tahu la, kepayahannya...sbb tu la skrg aku dah pndai syg duit..hehe

****
pesanan ikhlas aku yg dah rase jd murid dan cikgu; selamat hari guru. hormati lah guru anda, kasihilah murid anda.. (^_*)


2 comments:

  1. tuh dy..
    suatu pengalamn yang sangat menarik..
    apa2 pun dah habis kan.. kan.. hehe..

    selamat hari guru!

    ReplyDelete
  2. hehehe..selamat hari guru jugak aina.!!!!

    ReplyDelete

 

Simple Story of DayahTaslim Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang