Tuesday 22 November 2011

aku cantik kau hodoh.hoh!

Siapa kita nak ckp ' kau tu tak cantik', 'kau tu gemuk', 'kau ni hitam lah', 'kau ni banyak jerawat lah'...dan macam-macam lagi. dah la cakap orang tu gemuk, ditambah dengan gedempol lagi, cakap orang tu hitam disertakan dengan legamnya sekali...adoi..double pressure la orang tu woi..

Kita ni sebenarnya siapa??? cuba tanya balik diri kita, kita cantik ni sebab masa dalam perut mak kita dulu kita ni pergi spa ke? kita ke yang shape hidung kita bagi mancung, bulatkan mata kita bagi menawan??? kita ke yang colorkan kulit kita bagi hitam legam??? kita ke yang tanam jerawat-jerawat tu kat muka kita???

Bersyukur lah dengan apa yang Allah dah bagi pada kita. jika ya kita mendapat tubuh badan yang sempurna, rupa paras yang cantik, bersyukurlah. tapi ingat jangan sebab kita cantik, so kita boleh cakap orang tu tak cantik, hitam, ade jerawat ape semua..sebab dia orang pun tak mintak untuk semua tu. mustahil ada orang nak lahir dalam keadaan banyak jerawat bila besar nanti.

Tak adil rasanya kalau kita benci atau tak suka seseorang tu berdasarkan rupa fizikal yang dia miliki. lain lah kalau kita tak suka orang tu sebab pembawakan diri dia. contohnya, 'aku tak suka dia sebab dia tu sumbing' dengan 'aku tak suka dia sebab dia tu berlagak nak mampos sangat'. ada bezanya disini.


***********




Aku pun bukan lah nak cakap aku tak pernah nak cakap orang itu ini, tapi atleast jangan lah sampai menguriskan perasaan orang lain.

2 comments:

  1. salam dayah taslim...ermm...sy stuju pe yg awk kte..kita mmg tak da hak untk nilai seseorng hanya kerna luaran...tapi ape yg sy ingin kongsi dgn saudari lah manusia ni bmacm-mcm perangai dan da bmcm-mcm sikap...jd mmg dh jd adat dlm sesetgh manusia yg bsikap buruk...mereka mmg tak kira prsaan org lain ble dh kate kt seseorg tu...bg mereka kepuasan dlm mgta org lbh pntg dr prsaan org tu...so,yg mampu kita buat ialah berdoa spya org yg ske kte kat org tu sdr perbuatan mereka...

    ReplyDelete
  2. wasalam Teman-bicara..betul ckp awak mmg mcm2 jenis manusia dan perangai yg ada kt dunia ni.so nak xnak kena la terima.mana yg boleh kite tegur tu kite tegur,tp sometimes ada gak yg xboleh terima ape yg ditegur sbb dia rasa org yg menegur tu xlayak utk menegur sbbnya masing2 melakukan kesilapan..org2 skrg ni kalau boleh nak ditegur dgn org yg xde buat silap..pelik,ntah mana nak cari manusia tanpa kesilapan zaman mcm ni.

    ReplyDelete

 

Simple Story of DayahTaslim Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang